نحوه سیم کشی لوستر

نحوه سیم کشی لوستر: لوسترها معمولا به صورت تک پل و دو پل هستند که سیم کشی هر کدام از آن‌‎ها کاملا متفاوت خواهد بود. یکی از اصلی‌ترین مراحل نصب لوستر همان انجام سیم کشی آن است، که باید کاملا منطقی و صحیح نصب شود؛ در صورتی که سیم کشی به درستی انجام نشود، اتصالی می‌‎شود و در نهایت فیوزه هم خواهد پرید. در ادامه مراحل انجام سیم کشی را به صورت کامل شرح می‌‎دهیم با ما همراه باشید.

⭐️⭐️⭐️

دهکده نور بهترین لوستر فروشی لاله زار

⭐️⭐️⭐️

 

🔥🔥مشاهده پر فروش ترین انواع کلاسیک و مدرن لوستر اتاق خواب  🔥🔥

طریقه سیم کشی لوستر ال ای دی

برای نصب و سیم‌کشی لوستر ال ای دی، قبل از هر چیز باید نسبت به قطع کامل برق ساختمان اقدام کنید. به این معنا که هر گونه عملی که با برق ارتباط دارد، به عنوان مثال برای تعمیر وسایل برقی موجود در خانه، باید جریان برق آن را با زدن فیوز، به طور کامل قطع کنید، سپس برای اطمینان از قطع بودن برق، جریان برق را با استفاده از فاز متر بررسی کنید، بعد از آن سیم‌کشی لوستر ال ای دی را شروع کنید. سیم‌کشی برق، پیش از نصب سینی لوستر صورت می‌گیرد. دو نوع سیم در لوسترها وجود دارد که یک نوع آن فاز و نوع دیگر نول نامیده می‌شود، البته ممکن است تعداد سیم فاز بیشتر از یکی باشد. به طور معمول سیم‌کشی ساختمان‌ها به صورت تک پل یا دو پل است، بنابراین طریقه سیم‌کشی لوستر ال ای دی در هر کدام کاملا متفاوت انجام می‌شود.

 

زمانی که سیم‌کشی ساختمان تک پل بود، تنها یک سیم فاز از لوستر به سیم فاز آویزان شده از سقف باید متصل شود. اما در صورتی که سیم‌کشی تعبیه شده برای ساختمان از نوع دو پل بود؛ دو سیم فاز از لوستر به دو سیم فاز سیم‌کشی برق ساختمان متصل خواهد شد. سیم نول لوستر نیز، به سیم نول موجود در سیم‌کشی برق ساختمان متصل می‌شود. در واقع اصلی‌ترین مرحله برای نصب لوستر ال ای دی سیم‌کشی آن است که به طور صحیح و منطقی باید انجام شود. اگر سیم‌کشی لوستر به طور صحیح ایجاد نشود، اتصالی صورت گرفته و فیوز می‌پرد.

🔥🔥مشاهده  و خرید پر فروش ترین انواع لوستر مدرن 🔥🔥

1.قطع کردن فیوز

اصلی‌ترین کاری که برای سیم کشی و نصب لوستر باید انجام شود این است که برق ساختمان را قطع کنید. بایستی برای هر کاری که به برق مربوط است برای مثال تعمیر دستگاه‎های برقی که در خانه وجود دارد، بایستی فیوز را قطع کنید تا جریان برق وجود نداشته باشد. پس از این که فیوز را قطع کردید با فاز متر جریان برق را چک کنید و مطمئن شوید که قطع شده است و سپس به سراغ سیم کشی لوستر بروید.

خرید انواع آباژور چوبی با کیفیت و شیک با قیمت استثنایی

2.زنجیر لوستر را بررسی کنید

زمانی که یک لوستر ساخته می‌شود مقدار استانداردی زنجیر به آن وصل می‌کنند، که بتوان ارتفاع لوستر را تنظیم کرد. با توجه به این مسئله بایستی زمانی که زنجیرها را به‌هم وصل می‌کنید، بر اساس ارتفاعی که در نظر دارید، زنجیر را کوچک و یا بزرگ کنید. در صورتی که زنجیرهای لوستر بیشتر از حد نیاز بود می‌توانید با استفاده از انبردست، حلقه‌های آن را کم کنید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

متنوع‌ترین مدل‌های لوستر چوبی در فروشگاه اینترنتی دهکده نور

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

بررسی زنجیر لوستر

3.لوستر را به قلاب سقف آویزان کنید

یکی دیگر از بخش‌های اصلی که برای نصب لوستر باید انجام شود، اتصال لوستر به قلاب است. اگر صاحب خانه برای سیم کشی منزل که در سقف انجام شده، قلاب نصب نکرده باشد، کار شما پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین لازم است که خودتان قلاب را تعبیه کنید. برای انجام این کار به دریل احتیاج است. در واقع لازم است که به کمک دریل مکان مورد نظر را سوراخ کنید و سپس یک قلاب محکم را به سقف رول پلاک کنید. پس انجام این کار بایستی که زنجیرهای لوستر را قلاب وصل کنید.

 

⚡️🔥لوستر چوبی ارزان را فقط از ما بخرید!!!🔥⚡️

4.سیم کشی لوستر

یکی از حساس‎ترین و مهم‎ترین مراحل نصب لوستر انجام “سیم کشی لوستر” خواهد بود. یک سیم کشی دقیق و حرفه‎ای می‎تواند که طول عمر مفید لوستر را بالا ببرد. برای انجام سیم کشی لازم است به لوستر دقت کنید و بدانید که دو پل است یا تک پل است. لذا طریقه سیم کشی برای لوسترهای دو پل و تک پل کاملا متفاوت است و بایستی با دقت بسیار بالا و حساسیت بسیار بالایی سیم کشی را انجام داد.  

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده انواع طرح‌های لوستر آشپزخانه 

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

طریقه نصب برق لوستر

5.نحوه سیم کشی لوستر تک پل

کلیدی که برای این لوسترها استفاده می‌‎شود، تک پل است که در این حالت دو رشته سیم تک فاز و نول را مشاهده می‌کنید. برای این که سیم‌‎های برق را به سیم‌های لوستر متصل کنید به ترمینال‌های دوتایی احتیاج دارید. برای انجام این سیم کشی لازم است که سیم فازی را که در کلید وجود دارد را به تک تک سیم‌‎های فاز لوستر موجود در شاخه‌‎ها متصل کنید؛ و سیم نول موجود در کلید را هم به این صورت به تک تک سیم‌های نول لوستر موجود در شاخه‌های لوستر متصل کنید. 

 

اما گاهی اوقات ممکن است در لوستر سه رشته سیم مشاهده شود اما کلید مورد نظر تک پل باشد که در این صورت یک رشته سیم نول و یک رشته سیم فاز وجود دارند. در واقع در این صورت در لوسترهای سه سیم معمولا یک سیم برای نول و دو رشته دیگر برای فاز جفت شده‌اند. برای این سیم کشی سیم تکی را به عنوان نول در نظر بگیرید و سیم دوتایی را فاز در نظر بگیرید. در نهایت سیم نول را با استفاده از ترمینال دوتایی به سیم نولی که در سقف وجود دارد متصل کنید. پس از آن بایستی که سیم‌های جفت شده فاز را را لخت کنید و به‌هم متصل کنید، و آن را از طریق ترمینال دوتایی موجود به فاز موجود در سقف متصل کنید. 

سیم کشی لوستر تک پل

6.نحوه سیم کشی لوسترهای دوپل

لوستر دو پل یعنی این که کلید برقی که برای لوستر استفاده می‌شود به صورت دو پل است. در ساختار کلیدهای دو پل برای روشنایی لوستر از سه رشته سیم استفاده شده است؛ در حالت کلی دو رشته سیم دیده می‌‎شود چرا که دوتای آن‌ها به‌هم تابیده‌اند و یکی دیگر به صورت تک رشته و جدا از آن‌‎ها است. سیم تک رشته را به عنوان سیم سیم نول در نظر می‌گیرند و سیم جفت شده را به عنوان سیم فاز در نظر می‌گیرند. معمولا رنگ انتخاب شده برای سیم نول، آبی است و رنگ انتخابی برای فاز معمولا قرمز خواهد بود. زمانی که از کلیدهای دو پل برای لوسترها استفاده می‌شود، وقتی که یکی از کلیدها زده شود، تعدادی از لامپ‌های لوستر را می‌توان روشن و خاموش کرد؛

 

 اما اگر می‌خواهید که تمام لامپ‌های روی لوستر روشن و خاموش شوند بایستی که از هر دو پل استفاده کنید. برای انجام سیم کشی این لوسترها یا کلیدهای دو پل به ترمینال‌های سه تایی احتیاج خواهد بود. سیم‌های فاز و نول را توسط ترمینال‎های سه تایی به هم متصل کنید. ممکن است که بتوانید سیم‌‎های لوستر و سیم‌های برق ساختمان را بدون استفاده کردن از ترمینال به کمک چسب برق به هم متصل کنید؛ اما در این حالت ایمنی و استانداردهای سیم کشی رعایت نشده است و خسارت‌های جبران ناپذیری را به وجود می‌‎آورد؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما از ترمینال استفاده کنید. 

نقشه سیم کشی لوستر دوپل

7.سیم کشی داخلی لوستر

برای انجام این کار باید بدانید که معمولا لامپ‌ها به شکل سری به هم متصل می‎شوند و سپس یک سیم فاز از لوستر خارج می‎شود که انتهای این سیم به سقف می‌رسد؛ از آن طرف هم یعنی از سمت کلید یک سیم به سقف می‌رسد. اگر لوستر چند رشته‌ای باشد برای مثال دو رشته‌ه‎ای باشد، فاز یک رشته لامپ‌های سری شده را به هم وصل کنید که یک سیم مشترک از آن خارج می‌شود. لامپ‌های شاخه دیگر هم به کمک سیم به هم وصل می‌شوند و سیم مشترک از آن بیرون می‌آید و سپس به قسمت ترمینال می‌آید. در این صورت یک سیم دیگر به عنوان فاز از پل دیگر به آن وصل می‌شود؛ یک سیم نول هم به عنوان مشترکات بین تمام شاخه‌های لوستر وجود دارد.

سیم کشی لوستر دو پل

8.مرتب کردن محل نصب

در واقع اخرین مرحله این است که سیم‌های اضافه را به همراه زنجیر پنهان کنید تا از زیبایی لوستر کم نشود. زنبق را بالا ببرید و سیم‎های اضافه را در آن قرار دهید و سپس لوستر را به سقف بچسبانید و پیچ‌های آن را محکم کنید.

تشخیص فاز و نول لوستر

هنگام سیم‌کشی لوستر، سیم‌های زیادی در رنگ‌های متنوع را مشاهده می‌کنید که در جایی که باید لوستر نصب شود، از سقف آویزان هستند. افراد مبتدی که از نحوه و نقشه سیم‌کشی لوستر اطلاعی ندارند، وقتی این تعداد سیم را می‌بینند شاید گیج شوند و نتوانند نوع سیم فاز و سیم نول را از هم تشخیص دهند. به خصوص که در برخی از ساختمان‌ها، بر اساس قوانین ملی ساختمان برای سیم‌کشی لوستر و روشنایی، سیم ارت هم به سیم‌های فاز و نول اضافه شده است. سه روش ساده برای تشخیص فاز و نول لوستر وجود دارد که با کمک یکی از آن‌ها می‌توان سیم فاز و نول را از یکدیگر تفکیک کرد.

تشخیص سیم فاز و نول لوستر بدون ابزار خاص

برای شناسایی سیم فاز و نول، اول باید به ظاهر سیم‌ها دقت کرد. سیم‌های برق لوستر معمولا به صورت یک رشته سیم تک به رنگ آبی و دو رشته سیم قرمز رنگ به هم تابیده و یا دو رشته سیم در دو رنگ قرمز و آبی دیده می‌شوند. در این روش عامیانه سیم آبی را به عنوان سیم نول و سیم قرمز را به عنوان سیم فاز در زبان برق‌کشی می‌شناسند. بنابراین تک رشته سیم آبی همان سیم نول و رشته تک قرمز رنگ و سیم‌های به هم تابیده سیم‌های فاز هستند.

تشخیص سیم فاز و نول لوستر به وسیله فازمتر

در روش قبلی، نیازی به وصل بودن برق لوستر نبود و با قطع فیوز ساختمان، تشخیص فاز و نول با توجه به سیم انجام می‌گرفت. با توجه به اینکه در هنگام سیم‌کشی برق ساختمان امکان رعایت نشدن اصول رنگ‌بندی توسط برقکار وجود دارد، شاید نتوان از روی رنگ آن‌ها به نوع سیم‌ها پی برد. استفاده از فازمتر برای تشخیص سیم فاز و نول در لوستر یک روش مطمئن و کم خطر محسوب می‌شود که در آن برق لوستر باید وصل باشد. پس با این حال نکات ایمنی حتما باید رعایت شود. سیم‌های برقی که از سقف خارج شده است، تک به تک با فازمتر روی آن‌ها کشیده و همزمان با این کار انگشت شست دست را ته فازمتر قرار می‌دهیم. زمان اتصال فازمتر با سیم لوستر، اگر لامپ فازمتر روشن شود، یعنی آن سیم فاز است ولی اگر روشن نشد، یعنی سیم نول است.

تشخیص فاز و نول لوستر به وسیله ولت متر

استفاده از ولت متر، روش دیگری است که در صورت وصل بودن برق ساختمان به وسیله آن می‌توان فاز و نول لوستر را از هم تشخیص داد؛ پس در اینجا هم رعایت نکات ایمنی لازم است. در شناسایی نوع فاز یا نول سیم از طریق مولتی متر، پایه‌ها یا پروب‌های ولت متر را باید به سیم‌های برق متصل کرد. در صورتی که یکی از پایه‌های ولت متر به سیم نول و پایه دیگر آن به سیم فاز وصل شود، بر روی ولت متر یک جریان ۲۲۰ ولت را مشاهده خواهید کرد. ولی در صورتی که هر دو سیمی که به ولت متر متصل شده فاز بودند، بر روی صفحه ولت متر هیچ جریانی را نمی‌توان مشاهده کرد.

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

توجه: عکس مقالات سایت صرفا جهت ایده هستند.

برای دیدن محصولات موجود در فروشگاه وارد کانال تلگرامی و یا وارد دسته بنده های سایت شوید.