راهنمای خرید لوستر

انتخاب لوستر مناسب

راهنمای خرید لوستر: لوسترها به منظور نورافشانی بیشتر و نیز زیباتر نمودن جلوه‌ منازل تهیه شده‌اند و این عامل موجب تغییر در نمای منازل شده است. انتخاب لوستر مطلوب و زیبا برای فضاهای گوناگون خانه نقش بسیار مهم و اساسی را هم‌ در روشنایی و هم در زیبایی دارد اما به همین نسبت که انتخاب صحیح لوستر در زیبا سازی محیط تاثیرگذار است، انتخاب اشتباه و نادرست نیز موجب شلوغی و بد جلوه نمودن آن فشا می‌شود. خرید لوستر برای اتاق کودک، اتاق خواب ، آشپزخانه و… یکی از فرآیندهایی است که بایستی در طراحی چیدمان و دکوراسیون خانه به آن توجه داشت.

لوسترها تنها برای نورانی کردن محیط به وجود نیامده‌اند، تنوع در استفاده و شمایل آن‌ها سبب شده که به یک المان تزئینی نیز تبدیل شوند. در ادامه بررسی می‌شود که برای هر محیط خانه چه نوع لوستری مناسب بوده و در خرید آن به چه مواردی بایستی دقت داشت.

 

پیش از هر اقدامی باید توجه داشت برای چه هدفی و چه فضایی در پی خرید لوستر هستید. به منظور تامین روشنایی و نور خانه‌ خود به خرید لوستر اقدام نموده‌اید یا اینکه به دنبال یک آکسسوری و ابزاری برای تزیین زیباسازی فضای منزل هستید، و حتی شاید هر دو. از این رو در ابتدا قصد از تهیه لوستر را مشخص نمائید و سپس برای خرید آن اقدام نمائید. اصلی‌ترین موضوعی که بایستی به آن دقت داشت ارتفاع سقف و متراژ اتاق است. بکارگیری لوستر‌های بلند و ریسه‌ای در منازلی که سقف کوتاهی دارند موجب کوتاه‌تر به نظر آمدن سقف می‌شود. در منزل‌هایی که لامپ‌های هالوژن و دیوارکوب مورد استفاده قرار می‌گیرند، تامین نور فضا بر عهده آن‌ها خواهد بود و لوستر تنها برای زیباتر شدن منزل بکار می‌رود. چناچه لوستر با هدف تامین نور فضا استفاده شده باشد بایستی معیارهای دیگری را نیز در زمان خرید مد نظر قرار داد.

پیشنهاد خرید: لوستر اتاق خواب

رنگ لوستر

مدل، سبک و رنگ لوستر بایستی با دیگر اثاثیه منزل هماهنگ در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که لوستر انتخابی‌ بروز و زیبا باشد و با چند سبک دکوراسیون نیز همخوانی داشته باشد تا چنانچه پرده و مبلمان خانه را تعویض نمودید، به تعویض لوستر مجبور نشوید. لوستر از آن جمله وسایلی نیست که پیوسته برای تنوع تعویض شود. در نتیجه پیشنهاد می‌شود در انتخاب رنگ آن به سراغ مواردی بروید که با رنگ‌های گوناگون به شکل مطلوبی هماهنگ می‌شوند.

لوستر می‌تواند از مصالح مختفی از قبیل فلز تزئین شده، سنگ، کریستال و … تهیه شده باشد. لازم به ذکر است که لوستر انتخابی ، با رنگ غالب موجود در فضا و مصالح مورد استفاده در طراحی دکوراسیون خانه (مواد و جنس اجزائی مانند پنجره، دیوارها، مبلمان و …) هماهنگ باشد. علاوه بر این تلاش کنید انسجامی خلاقانه‌ و سازگاری بین چراغ‌های دیوارکوب و لوستر و دیگر منابع روشنایی منزل برقرار سازید.

 

افزون بر رنگ لوستر رنگ چراغ‌ها و شیوه نورپردازی نیز بسیار دارای اهمیت است و مطلوب است از چراغ‌های آفتابی و مهتابی با رنگ‌های مختلف استفاده شود تا نور تک رنگ لوستر چشم افراد را اذیت نکند و بر رنگ دکوراسیون خانه نیز تاثیر نگذارد. لوسترهای رنگی که در بازار موجود می‌باشند، دارای رنگ‌ های متنوعی هستند. هر کدام از رنگ‌ها زیبایی منحصر به خودش را داشته و می‌تواند در فضاهای متفاوتی همچون اتاق نشیمن، اتاق خواب و … مورد استفاده قرار بگیرند. انتشار و بازتاب نور در شیشه‌های رنگی، جلوه‌‌ی زیبایی در فضا ایجاد می‌کند و ترتیب منظم چراغ‌ها، موجب می‌شود که نور به شکل مناسب و زیبایی در فضای اتاق پخش شود‌. در حال حاضر در تولید لوسترهای جدید، رنگ‌های متنوعی از جمله قرمز، بنفش، سفید، بژ، دودی، سیاه، شامپاین و … بکار گرفته می‌شود که جلوه‌ی متفاوتی را به ارمغان می‌آورند.

 

سبک و مدل لوستر

سبک و مدل لوستر یکی از با اهمیت‌ترین مواردی است که بایستی به آن دقت داشت. پیش از ارزیابی ابعاد فنی لوستر، تعیین نمائید که سبک چیدمان خانه‌ شما، سنتی بایستی باشد یا از دکوراسیون مدرن جهت طراحی داخلی خانه لذت می‌برید. شاید هم برای اتاق‌ها و سایر قسمت‌های خانه ترکیبی از سبک سنتی و مدرن مورد پسند واقع شود. به هر صورتی پیش از آغاز پروسه خرید، بایستی تصمیم نهایی را در ارتباط با سبک دکوراسیون گرفته باشید.

لوسترهای کوچک که اغلب روشنایی کمتری ایجاد می‌کنند و در ساختار آن‌ها فلز یا چوب استفاده شده برای خانه‌های مدرن مطلوب هستند. در نقطه‌ مقابل لوسترهای کلاسیک، بزرگ و پر نور که به طور معمول بلوری و کریستال می‌باشند، با سبک دکوراسیون و چیدمان منازل سنتی هماهنگی بیشتری دارند.

برای تسهیل شدن فرآیند انتخاب، می‌توان نمونه‌های لوسترهای مورد استفاده در خانه‌ها را در مجلات طراحی داخلی مشاهده نمود و از آن‌ها ایده‌ی تازه‌ای الهام گرفت. اما از تجربه کردن سبک و مدل‌‌های دیگر ترسی نداشته باشید. گاهی مواقع امکان دارد یک لوستر مدرن در اتاقی با وسایل کلاسیک و قدیمی زیبایی قابل توجهی ایجاد می‌کند. 

 

برخی لوسترها نیز دارای لامپ‌هایی می‌باشند که رو به بالا هستند. نور در این نوع لوستر به سوی سقف تابیده می‌شود. برخی از لوسترها نیز دارای لامپ‌هایی رو به پایین هستند و نور را به سوی اشیای زیر سقف و وسایل می‌تابانند. لوسترهای سقفی نیز که اغلب برای منازلی با سقف کوتاه استفاده می‌شوند، نور را اغلب به سوی دیوارها معطوف می‌سازند. در پخش نور حباب داشتن یا نداشتن لوستر نیز بسیار تأثیر دارد. از این رو زمان خرید و انتخاب یک لوستر بایستی به فرم قرار گرفتن لامپ‌ها نیز توجه داشته باشید تا به اهداف نورپردازی مور نظر خود برسید. تنظیم نور لوستر نیز نکته‌ی بسیار مهمی‌ است.

سبک و مدل لوستر

سقف اتاق

توجه به ارتفاع و بلندی یا کوتاهی سقف اتاق در زمان خرید لوستر بسیار مهم است. چنانچه سقف پذیرایی بلند باشد، لوسترهای آویزدار و چند طبقه انتخاب ایده‌آلی خواهند بود و چنانچه سقف کم ‌ارتفاع است، راه حل مناسب خرید لوستر سقفی است که علاوه بر اینکه کوتاهی سقف را کمتر نشان می‌دهد، برای اهالی خانه مزاحمتی ایجاد نکرده و به یک مانع تبدیل نمی‌شود. ضمن اینکه زیبایی آن نیز تحت‌ تاثیر ‌ارتفاع کم قرار نگیرد. بکارگیری یک آباژور یا دیوارکوب هماهنگ با لوستر در منازلی با سقف کوتاه راه بسیار مطلوبی برای تنظیم نور محیط است.

توجه به بلندای سقف موجب می‌شود که چنانچه سقف فضای مورد نظر بلند بود، در پی استفاده لوسترهای بلند و چند شاخه باشیم. سقف‌های بلند، دست فرد را در انتخاب و خرید لوستر باز می‌گذارند؛ لوسترهای بلند و ریسه‌ای از دسته انتخاب‌هایی می‌باشند که پیش رو قرار دارند. اما چنانچه سقف اتاق کوتاه باشد، این نوع لوسترها نیز نمای ناطلوبی را ایجاد می‌کنند و علاوه بر این مشکلاتی برای تردد افراد قد بلند به وجود می‌آورند. حتی اگر افراد خانه قد بلند نیز نباشند احتمال برخورد اشیای گوناگون با سقف و بروز حادثه در چنین وضعیتی افزایش می‌‌یابد.

در کنار مساحت فضای مورد نظر، بایستی به ارتفاع اتاق نیز توجه داشت. چرا که به هر میزان که ارتفاع بیشتر باشد، به لوستر بزرگتر یا بلندتری نیاز خواهد بود. چنانچه لوستر انتخابی برای لامپ پوششی ندارد، بایستی نزدیک به سقف نصب گردد تا از ایجاد از طریق نور جلوگیری شود. لوستر در فضا خانه بایستی به نحوی نصب شود که در ارتفاع 210 سانتی متری از کف پایین ترین نقطه لوستر قرار بگیرد. علاوه بر این در اتاق غذاخوری حدواسط میز و لوستر بایدستی فاصله‌ای تقریباً 70 تا 90 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

اندازه لوستر

اتاقی که فضای کوچکی دارد به لوستر بزرگ نیازی نخواهد داشت. به کارگیری یک لوستر کوچک در اتاقی با فضای بزرگ نیز چندان مورد پسند نیست. در نتیجه بایستی تناسب اندازه لوستر با فضا مد نظر قرار بگیرد. از سوی دیگر، برای اتاق‌های بزرگ، نور کم فضا را دلگیر می‌سازد. اگر موجب تضعیف چشم‌ها هم نشود به یقین فضا اتاق را گرفته و دلگیر جلوه خواهد داد. برای تشخیص اینکه چه لوستری در چه ابعاد و اندازه‌ای برای خانه‌ی مورد نظر مطلوب است، معیار و فاکتورهای کلی نیز وجود دارد:

جهت تعیین اندازه لوستر، راه آسان این است که عرض و طول اتاق را بر مبنای فوت (برای تبدیل متر به فوت ، متر را در ۳.۳ ضرب نمائید) با یکدیگر جمع کنید. عدد حاصل قطر لوستر را بر حسب اینچ به دست می‌آورد. به طور مثال لوستر مطلوب برای یک اتاق ۴ در۳ به این ترتیب محاسبه می‌‌گردد. (هر اینچ معادل ۲.۵۴ سانتی‌متر می‌باشد). اینچ ۲۳.۱=۳.۳×(۳+۴) که معادل تقریبی ۶۰ سانتی‌متر است. 

🔶نکات زیر نیز در تعیین اندازه‌ی مناسب کمک می‌کنند:

✔️چنانچه اتاق مورد نظر کوچک‌تر از ۳در۳ متر بود، عرض لوستر بایستی در محدوده‌ی ۴۳ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد.

✔️چنانچه اتاق مورد نظر تقریباً ۴در۴ متر بود، عرض لوستر بایستی در محدوده‌ی ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر باشد.

✔️چنانچه اتاق مورد نظر ۴.۵ در ۴.۵ متر بود، عرض لوستر بایستی در محدوده‌‌ی ۶۵ تا ۸۲ سانتی‌متر باشد.

در ارتباط با ارتفاع لوستر نیز  کافی است ارتفاع اتاق را یکبار به ۴ و یکبار به ۵ تقسیم کنید. چنانچه ارتفاع اتاق مورد نظر ۳ متر می‌باشد یک مرتبه آن را به چهار تقسیم نموده و یک مرتبه‌ دیگر به پنج. حاصل اول ۷۵ سانتی‌متر بوده و حاصل دوم ۶۰ سانتی‌متر. به این مفهوم که ارتفاع مطلوب لوستر برای اتاق مورد نظر بایستی در محدوده‍ی ۶۰  تا ۷۵ سانتی‌متر می‌باشد.

راهنمای خرید لوستر

تعداد لوستر

میزان روشنایی سایر منابع نوری را محاسبه نمائید و پس از آن لوستری برگزینید که کامل کننده‌ی آن باشد. به طور مثال تامین روشنایی مورد نیاز برای فضای ورودی، به 200 تا 400 وات نور نیاز خواهد داشت. لازم به ذکر است که لوستر از چند لامپ تشکیل شده است زیرا به هر میزان تعداد لامپ ها افزایش یابد، نور و روشنایی بیشتری نیز تولید می‌گردد. چنانچه این میزان تولید روشنایی فراتر از مقدار مورد نیاز برای آن فضا باشد، مجبور خواهید بود لامپ‌های برخی از شاخه‌های لوستر را خاموش نمائید که در این صورت جلوه‌ی ناخوشایندی ایجاد خواهد کرد. 

لوسترها یکی از المان‌های تزیینی به شمار می‌روند، از این رو نبایست انتظار داشت که لوستر در نقش منبع تامین نور و روشنایی اصلی فضای مورد نظر شماست.  چنانچه قصد دارید از لوستر اغلب به عنوان یک المان دکوراتیو استفاده نمائید تا یک منبع نور، انتخابی داشته باشید که از تعداد لامپ‌های کمتری تشکیل شده باشد. به نوع لامپ‌های لوستر نیز توجه داشته باشید که چنانچه طرح یا خصوصیت ویژه‌ای داشته باشند، احتمال دارد گران‌تر، پرمصرف‌تر و یا حتی دسترسی به آن‌ها دشوار باشد.

 

انتخاب تعداد لوسترها نیز به اندازه محیط مورد نظر بستگی دارد. به طور مثال، اتاقی با یک فضای بزرگ و سالنی گسترده به چند عدد لوستر نیاز خواهد داشت. در مقابل برخی نیز تمایل دارند برای یک اتاق بزرگ، یک لوستر تجملی و بزرگ در مرکز سقف به کار ببرند و بعضی دیگر نیز تمایل دارند که از چندین لوستر کوچک‌تر در نقاط گوناگون استفاده نمایند. در تزئین اُپن آشپزخانه یا در دید کلی، بخش‌هایی از خانه که تعدادی لوستر کوچک در کنار یکدیگر، هارمونی و تلفیق زیبایی به ارمغان می‌آورند؛ مسئله‌ی بزرگی و کوچکی محیط تا اندازه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود.

 

🟢 اگر قصد خرید لوستری شیک و مدرن را دارید حتما از فروشگاه ما دیدن فرمایید.

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

توجه: عکس مقالات سایت صرفا جهت ایده هستند.

برای دیدن محصولات موجود در فروشگاه وارد کانال تلگرامی و یا وارد دسته بنده های سایت شوید.