تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی

برای اینکه تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی را درک کنید، باید بدانید ویژگی هر کدام این لامپ‌ها چیست و چه عملکردی دارند. لامپ‌های ال ای دی یکی از محبوب‌ترین لامپ‌های موجود در بازار است که عمر طولانی دارد. لامپ‌های فیلامنتی نیز با ظاهری زیبا و خاص هنوز جایگاه خود را حفظ کرده‌اند و ممکن است مورد انتخاب خیلی‌ها باشند. با دانستن تفاوت این دو لامپ راحت‌تر می‌توانید براساس نیازتان خرید مطمئنی را تجربه کنید.

لامپ ال ای دی چیست؟

برای درک بهتر تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی، ابتدا به تعریف هر کدام می‌پردازیم. لامپ‌های ال ای دی به‌محض ورودشان موجب تغییر و تحول بی نظیری شدند و برای المان‌های نورپردازی همچون آباژور رومیزی و… به کار رفتند. این محصول نسبت به دیگر لامپ‌ها، مصرف انرژی بسیار پایینی دارد. نور تولیدی لامپ ال ای دی به‌رنگ آبی است و درون آن، سری ال ای دی‌های کوچک متصل به نوار فلزی قرار دارد.

لامپ‌های ال ای دی جایگاه ویژه‌ای در بازار کسب کرده و به‌دلیل تولید گرمای کمتر و نور ملایم، مورد انتخاب خیلی‌ها است.

لامپ فیلامنتی چیست؟

لامپ فیلامنتی یکی از مدل لامپ‌های ال ای دی است که از نظر ظاهری شباهت زیادی با لامپ‌های رشته‌ای دارد. دیودهای پراکنده داخل این لامپ‌ها، موجب انتقال بهتر گرما تولید شده می‌شود، به همین دلیل، فیلامنتی ها نسبت به لامپ‌های دیگر، گرمای کمتری تولید می‌کنند.

با تهیه لامپ‌های فیلامنتی مصرف انرژی تا 90 درصد کاهش می‌یابد و در عین حال، لامپ با ظاهر شیک و امروزی برای خانه خریداری می‌کنید.

تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی در تولید نور

یکی از مهمترین تفاوت‌های لامپ‌های رشته‌ای نسبت به ال ای دی، عمر کوتاه مدل‌های رشته‌ای است. اما لامپ‌های ال ای دی با حداقل عمر 5 هزار ساعت ارائه می‌شوند. به همین دلیل، طرفداران زیادی دارند. حالت جامد روشنایی این دو لامپ از دیگر تفاوت آنها نسبت به دیگر لامپ‌ها است. از آنجا که لامپ‌های رشته‌ای حرارت زیادی حین روشن شدن ایجاد می‌کنند، مدل‌های فیلامنتی و ال ای دی انتخاب بهتری هستند. البته نور مدل‌های ال ای دی کمتر است و برای منازل مسکونی کاربرد بیشتری دارد.

تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی در زاویه تابش

یکی از موضوعات مطرح برای لامپ‌های ال ای دی و فیلامنتی، زاویه تابش محدود آنها است. در واقع مدل‌های ال ای دی توانایی تولید نور زیاد و متراکم را ندارند، زیرا بخشی از آن گرو سینک‌های گرمایی و تراشه است. اگر یک شیء در مقابل لامپ قرار دهید، متوجه تاریکی قسمتی از آن می‌شوید. در حالی که لامپ‌های دیگر نور بیشتری تولید می‌کنند.

لامپ فیلامنتی در مقابل ال ای دی

مقایسه لامپ فیلامنتی و ال ای دی

همان طور که متوجه شدید، لامپ‌های فیلامنتی جز لامپ‌های ال ای دی است. پس از نظر ظاهری و طراحی ساختار با یکدیگر متفاوت هستند. ظاهر لامپ‌های فیلامنتی بسیار شبیه لامپ‌های رشته‌ای است، اما جنس آنها نسبت به مدل‌های ال ای دی فرق می‌کند. لامپ‌های ال ای دی دارای محفظه پلاستیکی یا شیشه‌ای هستند. اما مدل‌های فیلامنتی همانند لامپ‌های رشته‌ای قدیمی از حباب‌های شیشه‌ای ساخته می‌شوند.

تفاوت اصلی بین لامپهای فیلامنتی و ال ای دی

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در تفاوت این دو لامپ، تعداد دیودهای تکی و چیدمان آن داخل حباب‌ها است. داخل لامپ‌ها، دیودهای‌ی در رشته‌ها یا ردیف‌های مختلف به‌حالت پراکنده وجود دارد. این طراحی باعث عملکرد کمتر سینک‌های گرمایی شده‌است. در واقع، مهم‌ترین تفاوت فیلامنتی و ال ای دی، وجود رشته‌های مختلف در لامپ فیلامنتی است. همچنین لامپ‌های ال ای دی دارای زاویه نوری 180 درجه هستند، اما فیلامنتی ها نور گسترده‌ای را تولید می‌کنند و با وجود آنها، حتی بخش‌های کناری محیط نیز روشن می‌شود.

ویژگیهای ال ای دی فیلامنتی

با بررسی ویژگی‌ها، بهتر می‌توانید تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی را درک کنید. لامپ‌های فیلامنتی سینک گرمایی کوچک تری دارند و با توانایی تولید نورهای 360 درجه‌ای تولید می‌شوند. این لامپ‌ها دارای حباب‌های شیشه‌ای هستند و از نظر ظاهری، خاص و متفاوت به نظر می‌رسند. به همین دلیل، مخاطبین را خیلی سریع به خودشان جلب می‌کنند.

لامپ‌های ال ای دی فیلامنتی با ویژگی تنظیم نور، بهترین ایده برای نورپردازی و دکوراسیون داخلی هستند. همچنین با طول عمر بالا، به‌عنوان گزینه مقرون به صرفه نسبت به دیگر ال ای دی‌ها انتخاب می‌شوند. امروزه درصد فروش لامپ‌های فیلامنتی نسبت به دیگر لامپ‌ها بیشتر است و در بازار طرفداران زیادی دارد.

ویژگیهای لامپ ال ای دی معمولی

لامپ‌های ال ای دی معمولی با طول عمر ایده آل تولید می‌شود و حداکثر 50000 ساعت کار کند. رنگ بندی کامل این مدل موجب شده‌است برای اهداف طراحی دکوراسیون انتخاب شود. اما تابش یک طرفه آنها، کمی از جذابیت ش می‌کاهد. پس اگر به‌دنبال زیبایی هستید و تصمیم دارید نور یکپارچه‌ای در محیط خانه ایجاد شود، لامپ‌های فیلامنتی زیبا انتخاب بهتر است.

سخن پایانی

با بررسی تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی، متوجه شدید هر کدام برای چه هدفی کاربرد دارد. هر دو لامپ انتخاب به صرفه ای هستند و در بسیاری از خانه‌ها حضور پررنگی دارند. اما مدل فیلامنتی به‌دلیل طراحی پیشرفته مناسب طراحی داخلی و نورپردازی است.

توجه: عکس مقالات سایت صرفا جهت ایده هستند.

برای دیدن محصولات موجود در فروشگاه وارد کانال تلگرامی و یا وارد دسته بنده های سایت شوید.