معرفی بهترین لامپ برای لوستر

بدیهی است که روشنایی و نور جزو اصلی‌ترین فاکتورهای زیبایی در هر نوع دکوراسیون داخلی می‌باشند. یکی از منابعی که نقش حائز اهمیتی در تامین نور و روشنایی فضاهای داخلی ایفا می‌کند، لوسترها هستند. از این رو، انتخاب و خرید لوستر همراه با لامپ مناسب که نه تنها بتواند نور مورد نیاز را به خوبی تامین بلکه زیبایی محیط را نیز دو چندان کند؛ ضروری است. 

اگرچه لامپ‌های مناسب لوستر از جهت توان مصرفی و سایز از لامپ‌های معمولی کوچک‌ترهستند اما در انواع و رنگ‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند. به همین دلیل، هنگام خرید بهترین لامپ برای لوستر باید نکاتی نظیر میزان نور بازتابی و رنگ لامپ (آفتابی، مهتابی و یخی) را مورد توجه قرار داد. برای مثال، نور لامپ‌های آفتابی، زرد و آرامش بخش است؛ بنابراین توصیه می‌شود از لامپ آفتابی برای لوستر اتاق خواب استفاده کنید. پس اگر شما هم به دنبال خرید بهترین لامپ برای لوستر خود هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. چرا که در ادامه به بررسی انواع لامپ‌های لوستر، مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم.

بهترین لامپ برای لوستر

به منظور شناخت بهترین لامپ برای لوستر، ابتدا لازم است با مدل‌های مختلف موجود در بازار آشنا شوید. به طور کلی، لامپ‌های لوستر را می‌توان به دو مدل قدیمی و جدید دسته بندی کرد. منظور از مدل قدیمی، لامپ‌های رشته‌ای یا پرمصرف هستند که افزون بر مصرف بسیار زیاد برق، حرارت بالایی نیز از خود ساطع می‌کنند. در مقابل، مدل جدید این لامپ‌ها قرار دارند که در عین تولید نور بیشتر، بسیار کم مصرف‌تر نیز هستند. به طور کلی می‌توان گفت که لامپ‌های جدید و کم مصرف از جهات مختلف نظیر سازگار بودن با محیط زیست، بازدهی و راندمان بیشتر انرژی، ایمنی بالا، هزینه مقرون به صرفه، اندازه، میزان مصرف انرژی و بهره نوری نسبت به مدل‌های پر مصرف و قدیمی دارای برتری قابل ملاحظه‌ای می‌باشند. 

معرفی بهترین لامپ برای لوستر
لامپ برای لوستر
بهترین لامپ برای لوستر

از مدل های جدید لوستر و لوستر اتاق خواب و لامپ فلامینتی در فروشگاه دهکده نور دیدن فرمائید

تاثیر روشنایی لامپ در دکوراسیون و نورپردازی

تفاوتی ندارد از چه سبکی برای طراحی دکوراسیون داخلی خود استفاده کرده باشید؛ اگر در آن محیط به‌ درستی نورپردازی انجام نشده و به میزان مورد نیاز روشنایی وجود نداشته باشد؛ قطعا زیبایی دکوراسیون به چشم نخواهد آمد. پس نورپردازی و انتخاب بهترین لامپ برای لوستر تاثیر قابل توجهی در جلوه و زیبایی دکوراسیون دارد. برای مثال، انجام نورپردازی غیر اصولی و نادرست موجب کوچک به نظر رسیدن فضاهای داخلی بزرگ می‌شود. به همین جهت هنگام انتخاب لوستر اتاق خواب، پذیرایی و … باید برخی نکات را رعایت کرد. مهم‌ترین نکات برای انتخاب بهترین لامپ برای لوستر شامل موارد زیر می‌باشند:

 

  • توجه به محیط: اولین نکته‌ای که برای داشتن نورپردازی مناسب و جذاب باید به آن توجه نمایید؛ مکان و محیط مورد نظر است. بدون تردید نورپردازی و روشنایی مناسب اتاق مطالعه با روشنایی مورد نیاز برای آشپزخانه کاملا متفاوت می‌باشد.
  • قابلیت تنظیم نور: برای داشتن روشنایی کافی و مناسب بهتر است از لامپ‌‌هایی استفاده کنید که دارای قابلیت تنظیم نور هستند.
  • رنگ نور لامپ: انتخاب رنگ نور لامپ بسیار سلیقه‌ای است. بسیاری از افراد لامپ‌های آفتابی را برای استفاده در لوستر انتخاب می‌کنند و برخی دیگر لامپ‌های مهتابی یا یخی و در بعضی موارد ترکیب آفتابی و مهتابی. این مورد کاملا به سلیقه و ترکیب رنگی فضای شما بستگی دارد. 
  • شدت نور: بحث شدت نور بسیار اهمیت دارد. شما باید بسته به نوع محیطی که می‌خواهید برای آن لامپ تهیه کنید و همچنین متراژ آن شدت نور را بسنجید. برای مثال در یک اتاق ۱۲ متری می‌توانید از لامپ ۱۵ وات استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید برای لوستر اتاق خواب از لامپ‌های شمعی استفاده نمایید باید مجموع کل یعنی ۱۵ وات را به تعداد شاخه‌های لوستر تقسیم کنید. در اینجا اگر یک لوستر ۳ شاخه داشته باشیم باید لامپ ۵ وات تهیه کنیم. 

لامپ کم مصرف

یکی از بهترین لامپ‌ها برای لوستر، لامپ‌های کم مصرف هستند. این نوع لامپ‌ها میزان برق کمتری مصرف کرده و طول عمر بیشتری دارند. در نتیجه علاوه بر مصرف کمتر برق، روشنایی بیشتر و بهتری را به ارمغان می‌آورند. لازم به ذکر است که این لامپ‌ها با تحریک گاز جیوه تولید نور می‌کنند، به همین دلیل در صورت شکسته شدن برای سلامتی مضر هستند. توجه داشته باشید که این نوع لامپ‌ها در انواع مختلفی تولید و عرضه شده‌اند. 

مزایا و معایب لامپ کم مصرف

همانطور که گفتیم بهترین لامپ برای لوستر لامپ‌های کم مصرف هستند. این لامپ‌ها ۸ برابر بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای و معمولی طول عمر دارند. همین امر سبب شده تا افراد پر مصرف نیز به استفاده از این لامپ‌ها روی آورند. به عبارت دیگر، قیمت بالاتر لامپ‌های کم مصرف نسبت به لامپ رشته‌ای به دلیل طول عمر زیاد و مصرف کم برق جبران می‌شود. همچنین گرمای تولید شده از لامپ‌های کم مصرف بسیار کم و جزئی است. 

از جمله معایب این لامپ‌ها می‌توان به تاخیر کم در روشن شدن لامپ‌ بعد از فشردن کلید اشاره نمود. توجه داشته باشید که این لامپ‌ها اشعه UV یا ماوراء بنفش ساطع می‌کنند و استفاده طولانی مدت از این لامپ‌ها می‌تواند خطرناک باشد. به دلیل وجود جیوه در لامپ‌های کم مصرف، مراحل بازیافت و از بین بردن آن‌ها بسیار سخت است و رها کردن آن‌ها در طبیعت سبب آلودگی آب و خاک و هوا خواهد شد. جالب است بدانید که نوردهی این لامپ‌ها بعد از گذشت زمان، کم‌تر از روزهای اول می‌شود. لازم به ذکر است که لامپ‌های کم مصرف برای استفاده بیرون از ساختمان اصلا مناسب نیستند. در بسیاری از موارد ممکن است فرش و پارچه به دلیل قرار گرفتن زیاد در برابر نور این نوع لامپ‌ها دچار رنگ پریدگی شوند. به عنوان آخرین مورد می‌توان به انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد که محیط زیست را با خطر مواجه می‌کند.

لامپ کم مصرف برای لوستر
لامپ فلامینتی برای لوستر

لامپ فلامینتی

لامپ‌های فلامینتی یا ادیسونی نیز یکی از بهترین لامپ برای لوستر هستند. این نوع لامپ‌ها با ظاهری شیک و شبیه به لامپ‌های قدیمی یکی از پرنور‌ترین انواع ال ای دی‌ها محسوب می‌شوند. لامپ فلامینتی نسبت به لامپ‌های قدیمی ۸۵٪ کم‌تر برق مصرف می‌کنند. این نوع لامپ‌ها در دو رنگ مهتابی و آفتابی تولید و به بازار عرضه شده‌اند. لامپ‌های فلامینتی ظاهری بسیار جذاب و خاص دارند، همین امر سبب شده که برای لوسترهای کلاسیک و مدرن مورد استفاده قرار گیرند. این لامپ‌ها را علاوه بر لوسترهای خانگی در دکوراسیون‌های تجاری و اداری نیز خواهید یافت. 

مزایا و معایب لامپ فلامینتی

از مزایای لامپ‌های فلامینتی می‌توان به تولید گرمای کم‌تر، طول عمر بالا، صرفه‌جویی در مصرف برق، کاهش سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای، فاقد اشعه فروسرخ و فرابنفش و همچنین ساطع کردن نور بدون لرزش اشاره نمود. از جمله معایب لامپ‌های فلامینتی قیمت بالا و نور کم‌تر نسبت به دیگر لامپ‌های ال ای دی می‌باشند. 

لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی یکی از جدیدترین انواع لامپ‌هاست که به عنوان بهترین لامپ برای لوستر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل محبوبیت بسیار زیاد این لامپ را می‌توان مصرف کم برق و سمی نبودن آن نسبت به لامپ‌های کم مصرف دانست. لامپ‌های فلامینتی، اشکی و شمعی از انواع ال ای دی محسوب می‌شوند که بهترین لامپ برای لوستر شمعی یا اشکی می‌باشد. طول عمر مفید لامپ‌های ال ای دی از نوع کم مصرف آن‌ها بسیار بیشتر است. این لامپ‌ها در انواع گوناگونی تولید و عرضه شده‌اند و برای استفاده در لوستر اتاق خواب گزینه بسیار مناسبی هستند. 

مزایا و معایب لامپ ال ای دی

طراحی و همچنین ساختار لامپ‌های ال ای دی بسیار جذاب است و وزن کم آن‌ها مزیت زیادی دارد. این نوع لامپ‌ها به دلیل تبدیل مستقیم برق به نور، گرمای زیادی تولید نمی‌کنند. عدم استفاده از جیوه را نباید فراموش کرد زیرا هیچ خطری برای سلامت انسان و محیط زیست ایجاد نخواهد کرد. کاهش نور این نوع لامپ‌ها بعد از چندین سال استفاده مداوم به میزان بسیار اندک خواهد بود. همچنین نورهای قرمز، آفتابی، مهتابی، یخی و … از جمله نورهای این دسته از لامپ‌ها می‌باشند. 

از مواردی که جزو معایب این نوع لامپ‌ها محسوب می‌شود، وجود مدار یک سو می‌باشد که افزایش قیمت لامپ را نیز به همراه دارد. همچنین لامپ‌های ال ای دی نور را در تمام جهات به خوبی ساطع نمی‌کنند و در پشت لامپ نقاط تاریک به وجود خواهد آمد. زباله‌های تولیدی این نوع لامپ‌ها برای محیط زیست و انسان‌ها بسیار خطرناک است. به عبارت دیگر انتشار زباله‌های لامپ ال ای دی می‌تواند باعث سرطان پوست شود. 

 

لامپ ال ای دی برای لوستر

کلام آخر

همانطور که گفتیم؛ لوسترها یکی از وسایل تزیینی در دکوراسیون داخلی و بهترین روش برای نورپردازی محیط‌های مختلف هستند. لامپ‌‌های مخصوص لوستر دارای انواع مختلفی از جمله لامپ‌های کم ‌مصرف، ال ای دی و فیلامنتی هستند که با بررسی و در نظر گرفتن مزایا و معایب هر کدام از آنها می‌توانید بهترین لامپ برای لوستر را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که لامپ‌های کم مصرف استفاده چندانی در محیط‌های داخلی ساختمان ندارند و استفاده از آ‌ن‌ها بیرون از ساختمان نیز بسیار خطرناک است. در نتیجه انواع لامپ‌های ال ای دی می‌تواند بهترین گزینه برای لوستر اتاق خواب، کار و فضای نشیمن باشد. از طرفی، لامپ‌های مورد استفاده در لوسترها نیز در روشنایی و نورپردازی تاثیر قابل توجهی دارند. به همین جهت، برای انتخاب بهترین لامپ برای لوستر، افزون بر شناخت انواع لامپ‌ می‌بایست به برخی نکات مانند محیط و فضای مورد نظر، شدت نور، رنگ لامپ، توان مصرفی و … نیز توجه کرد. 

توجه: عکس مقالات سایت صرفا جهت ایده هستند.

برای دیدن محصولات موجود در فروشگاه وارد کانال تلگرامی و یا وارد دسته بنده های سایت شوید.