نورپردازی در دکوراسیون اتاق خواب

اتاق خواب محل آرامش واستراحت است و شما زمان زیادی را در آنجا می گذرانید. یکی از مهمترین کارها برای فضای آرام اتاق خواب، یادگیری اصول نورپردازی اتاق خواب است. معمولا اتاق خواب از مکان هایی در خانه است که بدون هیچ طراحی روشنایی باقی می‌ماند، رنگ نورها، شدت آنها و نوع چراغ هایی که شما استفاده می‌کنید همگی در احساس شما در اتاق خواب تاثیر دارد. برای همین ما در اینجا شما را با ایده های نورپردازی و اصول آن در اتاق خواب آشنا می‌کنیم. دو نوع نورپردازی وجود دارد:

• نورپردازی مستقیم
• نورپردازی غیر مستقیم

نورپردازی مستقیم

لوسترها، لامپ‌های زمینی، نورهای دیواری، وسایل روشنایی آویز، پنل ها، همه روشنایی مستقیم دارند. به طور کلی هر وسیله روشنایی که پرتوهای نور را به صورت مستقیم به طرف سطح مورد نظر پرتاب کند از دسته‌ی نورپردازی مستقیم حساب می‌شود.

نورپردازی غیر مستقیم

در این روش، پرتوهای نور به صورت مستقیم به فضا و سطح موردنظر نمی تابد و نور به سمت بالا هدایت و یا منعکس می‌شود، مانند نورپردازی تخته‌ی بالای تخت برای بزرگنمایی وسایل دکوری منزل، طراحی سقف کاذب با نوارهای LED، سیستم نورپردازی زیر تخت. مهمترین نکته برای نورپردازی اتاق خواب ابعاد اتاق می باشد، باید چراغ‌هایی را انتخاب کنید که همه ی فضای اتاق خواب را به خوبی روشن کنند. چراغ های کنار تختخواب در سال های گذشته بسیار تغییر کرده است، قبلا این چراغ‌ها به شکل چراغ‌های ساده ی رومیزی بودند که در یک طرف تختخواب قرار می‌گرفتند ولی امروزه چراغ‌های دیواری و آویز جای چراغ‌های رومیزی را گرفته اند.

💡 زیبایی دو چندان: خرید انواع لامپ فیلامنتی از دهکده نور 💡

نورپردازی اتاق خواب
جدیدترین نورپردازی اتاق خواب

رنگ نور لامپ اتاق خواب

مناسبترین رنگ لامپ برای اتاق خواب، رنگی است که به نور خورشید نزدیکتر باشد. یک نمونه از آنها ، لامپ های رشته ای قدیمی هستند که نورشان به نور خورشید نزدیکتر است ولی مشکلشان این است که برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند. به جای استفاده از لامپ های رشته ای می توان از لامپ‌های ال ای دی استفاده کرد. بهترین رنگی که برای لامپ شب خواب یا همان چراغ خواب می توان استفاده کرد رنگ متمایل به آبی است. لامپ هایی که رنگشان نزدیک به آبی است نسبت به رنگ های مایل به زرد برای انسان آرامش بیشتری فراهم می‌کند. بازتاب نور برروی دیوار یا وسایل اتاق خواب، یکی از زيباترين موارد در نورپردازی است. یکی از مواردی که درجذابیت و زیبایی فضا نقش زیادی ایفا می‌کند، قرارگرفتن بعضی از سطوح در کنارمنابع نوری می‌باشد. به کارگیری دایمر، می تواند در خصوص تولید نورهای ملایم، بسیار عالی باشد .فقط برخی از شرکت ها درميان لامپ های کم مصرف و ال ای دی هستند که لامپ‌های ال ای دی با قابلیت اتصال به دیمر را تولید می‌کنند.اگر اولین قدم برای نورپردازی، استفاده از نورپردازی در سطوح مختلف باشد، دومین قدم به کارگیری دایمر نوری و ایجاد و برجسته کردن حالت های مختلف نور می باشد. نورپردازی مدرن به شما این فرصت را می‌دهد که مکان هایی از اتاق را که به نظرتان مهم‌تر است.

چگونه دیوار اتاق خواب را با نور پردازی تزئین کنیم؟

استفاده از نور مناسب در اتاق خواب، تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون اتاق دارد. در حال حاضر بیشتر اتاق خواب ها به سبک های کلاسیک طراحی می‌شود و از مبلمان نیزدر آن استفاده می‌کنند که این امر باعث زیباتر شدن اتاق خواب می‌شود. ولی استفاده از نورپردازی در دیوار اتاق خواب باعث می‌شود از حالت سادگی و بی روحی دربیاید و وقتی دیوار اتاق خواب را با نورپردازی مناسب تزئین کنید، یک فضای آرام بخش و زیبایی برای اتاق خواب خود ایجاد می‌کنید. یکی از مهمترین بخش های تزئین دکوراسیون اتاق خواب، نورپردازی اتاق خواب می‌باشد چون هم فضا را زیباتر می‌کند وهم باعث افزایش آرامش شما می‌شود. ابهترين ایده برای رسیدن به یک طراحی جذاب در اتاق خواب شما، استفاده از لامپ های مخفی است. به آسانی به کمک این لامپ ها می توانيد شیک ترین دیزاین و حجم را به دیوارهای خشک و بی جان اتاق بخشیده و آنها را تبديل به یک تابلوی زیبای هنری کنید. با این حال می‌توانید با توجه به نظر و سلیقه خود، هم ازلامپ های با نور شدیدتر و بیشتر استفاده کرده تا هم در نورپردازی دیوار اتاق خواب و زیباتر شدن دکوراسیون آن نقش اساسی داشته باشد وهم روشنایی اتاق خواب را فراهم کند یا از لامپ‌هایی با نور ملایم استفاده کنید تا در زمان ورود به اتاق و حتی موقع خواب بتوانید از نور نرم و ملایم آنها برای آرامش بیشتر استفاده کنید. استفاده از آینه ها هم نقش بسیار مهمی در دیوار اتاق خواب دارند. می توان از آینه‌ های ریز و درشت با طرح ها و سبک های متفاوت درکنارهم و تک تک استفاده کرد. در صورت قرارگیری منبع نوری مختلف درکنار آینه ها، انعکاس نورشان می تواند نورپردازی رویایی در اتاق خواب ایجاد نماید .

چگونه دیوار اتاق خواب را با نور پردازی تزئین کنیم؟

میزان روشنایی لامپ ها در نورپردازی اتاق خواب

با توجه به محیط مورد نظر ،انتخاب لامپ ها و میزان روشنایی آنها باهم متفاوت است.رایج ترین نورها، نورهای مهتابی یا آفتابی هستند که با توجه به نیازی که دارید میتوانید آنها را انتخاب کنید. موقع انتخاب لامپ اتاق خواب وفضای مربوطه میزان روشنایی اتاق را در نظر بگیرید تا بتوانید نور مناسب داشته باشید. درصورتی که انتخاب روشنایی ومقدار نور بطور صحیح انجام نشود می تواند باعث صدمه و آسیب می شود.

نکات کلیدی برای نورپردازی اتاق خواب

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای فراهم کردن فضایی آرام در اتاق خواب، نورپردازی آن است. برای ایجاد روشنایی و انتخاب آن باید به بعضی نکات نورپردازی اتاق خواب توجه کرد تا بتوان تعادل لازم را بدست آورد. باید گفت که برای نورپردازی اتاق خواب کوچک به دقت بیشتری نیاز دارید تا بتوانید بین رنگ بندی وسایل داخل اتاق و نوری که به داخل اتاق می تابد عکس العمل نوری خوبی در اتاق بوجود آید وبا سلیقه‌ی ما یکی باشد.

نورپردازی سقف اتاق خواب
چراغ اتاق خواب

نکات کلیدی برای نورپردازی اتاق خواب کودک

همانطور که می دانید نور طبیعی برای هر فضایی لازم است ولی در اتاق خواب و بازی کودکان دارای ارزش بیشتری است. پس اول از همه خاطر جمع شوید اتاق کودک شما به میزان لازم نور طبیعی دارد تا شما بتوانید بقیه روشنایی مناسب را برای اتاق خواب فراهم کنید. می توان از پرده های مناسب برای پنجره اتاق خواب استفاده کرد تا هنگام روز کنار زده و نور کافی داخل اتاق شود و موقع خواب و استراحت کودک پرده ها جلوی ورود نور به اتاق را بگیرند تا خواب کودک دچار مشکل نشود.همینطور می‌توان از لامپ های هوشمند که نور را تنظیم می‌کنند در زمان شب وروز استفاده کرد.

نکات مهم برای نورپردازی اتاق خواب والدین

نورپردازی اتاق خواب والدین، باید موجب آرامش و حس شادی در افراد شود و جذابیت‌ اتاق خواب را چند برابر کند. همانطور که اتاق خواب والدین محلی برای خواب و استراحت است می تواند مکانی برای تماشا کردن تلویزیون و مطالعه وانجام کار باشد، برای همین نورپردازی صحیح باید مطابق با سلیقه و رنگ مورد علاقه شما باشد و با روحیات شما سازگار باشد و حس آرامش و شادی به والدین انتقال دهد.

روش های نورپردازی اتاق خواب

روش های نورپردازی اتاق خواب بسیار وسیع و گسترده است که در ادامه این موضوع ، روش های بسیار کاربردی بیان شده است تا بتوان با به کارگیری آنها در دکوراسیون منزل خود مکان درخشان وزیبایی داشته باشید.

چراغ‌های سقفی برای نورپردازی اتاق خواب

یکی از بهترین و پر مصرف ترین چراغ‌های روشنایی مدرن چراغ‌های سقفی است، زیرا برای همه نوع فضا قابل استفاده هستند. نورپردازی سقف اتاق خواب به وسیله‌ی چراغ‌های شیشه ای، فلزی، حبابدار و …در همه‌ی معماری ها قابل استفاده است. چراغ‌های سقفی مدرن جدید شامل مدل های زیادی هستند انواع لوسترهای ریسه ای، لوسترهای کریستالی، لوسترهای تک شاخه ای و …در نورپردازی اتاق خواب شما می تواند موثر باشد.

نور مخفی سقف اتاق خواب

یکی از تکنیک های نورپردازی سقف که بسیار مورد قبول واقع شده است، نور مخفی سقف اتاق خواب است که دارای قوانین خاصی می باشد که رعایت کردن آنها موجب به وجود آمدن حس خوب و سلامت افراد می‌‌شود همچنین وقتی نور سقف مخفی می شود زیبایی اتاق خواب بیشتر می‌شود.هنگامی که نورمخفی برای اتاق خواب اجرا می‌شود باید به نکاتی مثل میزان نور طبیعی اتاق، ابعاد و شکل اتاق و …دقت می‌شود رنگ نور مخفی هم در ایجاد حس آرامش اتاق خواب نقش بسزایی دارد.

نور پردازی اتاق
انواع لوستر اتاق خواب

آباژور ایستاده برای نورپردازی اتاق خواب

استفاده از آباژور های ایستاده از ابزارهای رایج در نورپردازی است که می‌توان کنارمنابع نوری مختلف و یا به تنهایی از آن استفاده کرد.آباژور ایستاده به نسبت آباژورهای دیگر ارتفاع بیشتری دارد و بدون اینکه نیاز به میز داشته باشد روی زمین قرار می‌گیرد. آباژورهای ایستاده روشنایی ملایمی دارند و می‌توان نور آنها را متناسب با میزان نور محیط تنظیم کرد. آباژورهای ایستاده، مکمل چراغ‌های آویز و لوسترها در اتاق خواب هستند که می توانید باتوجه به دکوراسیون اتاقتان از آنها استفاده کنید.

چراغ‌ دیوارکوب برای نورپردازی اتاق خواب

یکی از روش های عالی برای نورپردازی و برجسته کردن معماری اتاق خواب چراغ‌های دیوارکوب است که می توانند معمولا درهر مکان از اتاق خواب نصب شوند. برای طراحی اتاق خوابتان چراغ‌هایی را انتخاب کنید که متناسب با چیدمانتان باشد. این چراغ‌ها مدل های بسیار متنوعی دارند که بعضی از آنها نور ملایمی را پخش می‌کنند ولی باعث زیباترشدن فضای اتاق خواب می شوند.

لوستر اتاق خواب برای زیبا کردن فضای اتاق خواب

لوسترها یکی از زیباترین و و تاثیرگذارترین وسایلی است که می توان از آنها برای چیدمان اتاق خوابتان استفاده کنید. لوسترها در شکل ها و طرح های مختلفی(کلاسیک، فانتزی، مدرن) موجود است. استفاده از لوسترهایی با ابعاد کوچک گزینه‌ی بسیار خوبی برای اتاق خواب است. خرید لوستر اتاق خواب رنگی نیز می تواند جلوه ی زیباتری به نورپردازی اتاق خواب بدهد. برای اینکه بتوانید روشنایی قابل ملاحظه ای در اتاق خوابتان داشته باشید بهتر است در انتخاب و خرید لوستر مناسب بسیار دقت کنید.

لوستر مخصوص اتاق خواب

نکات مهم در اجرای ایده های نورپردازی اتاق خواب

اولین نکته ای که درارتباط با نورپردازی اتاق خواب باید مورد توجه قرار گیرد، اندازه وابعاد یک اتاق است. این میزان فضایی که در اختیار شما است مقدار ونوع تجهیزاتی که باید از آنها استفاده کرد را مشخص می‌کند. دومین نکته‌ی مهم، توجه به میزان روشنایی و میزان نور طبیعی روز است. نکته مهم دیگر در نورپردازی اتاق خواب رنگ، بافت و الگوهای به کار رفته در اتاق خواب می‌باشد. باید تجهیزات مختلف نورپردازی متناسب با نوع نورها و بافت و الگوی طراحی داخلی اتاق خواب باشد. ودر نهایت اینکه برای داشتن بهترین و زیباترین نورپردازی اتاق خواب، بهتر است متناسب با طراحی دکوراسيون داخلی و وسایل مورد استفاده در اتاق خواب، یک سبک نورپردازی مناسب و شیک را انتخاب کنید.

سخن نهایی

در این مقاله از دهکده نور در مورد نورپردازی در دکوراسیون اتاق خواب نکاتی ذکر شد و در مورد انواع این چراغ نیز مطالبی را عنوان کردیم. اتاق خواب محل آرامش واستراحت است و شما زمان زیادی را در آنجا می گذرانید. یکی از مهمترین کارها برای فضای آرام اتاق خواب، یادگیری اصول نورپردازی اتاق خواب است.

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

توجه: عکس مقالات سایت صرفا جهت ایده هستند.

برای دیدن محصولات موجود در فروشگاه وارد کانال تلگرامی و یا وارد دسته بنده های سایت شوید.