نصب لوستر به سقف

مراحل نصب لوستر سقفی

اگرچه انتخاب یک لوستر از بین صدها گزینه می‌تواند دشوار باشد، اما با گذراندن این مرحله وارد چالش دیگری می‌شوید که می‌تواند کمی دردسر ایجاد کند‌‌. این مرحله چالش‌برانگیز، نصب لوستر خریداری ‌شده است. اگر از شخص متخصص برای این کار کمک نمی‌گیرید، لازم است دقت و مهارت کافی را برای نصب کردن لوستر داشته باشید. برای نصب کردن لوستر باید مراحل مختلفی را به ترتیب طی کنید. ابتدا باید برق را قطع کنید. قطع برق محل نصب لوستر مرحله اول است. اگرچه خاموش‌کردن کلید اغلب کافی است، اما توصیه می‌کنیم فیوز را کاملاً پایین بیاورید.

 

در مرحله دوم لازم است تمام دستورالعمل‌ها را بخوانید. قبل از شروع نصب، دستورالعمل‌های کارآمد که از جعبه لوستر بیرون می‌آید را به‌دقت بخوانید. با توجه به لوستری که خریداری کرده‌اید ممکن است تفاوت‌هایی در نصب وجود داشته باشد که باید به آن توجه کنید. در مرحله سوم باید لوستر را سوار کنید. امروزه لوسترها معمولاً به‌صورت جدا شده بسته‌بندی می‌شوند؛ بنابراین قبل از نصب باید قطعاتی از لوستر را جمع‌آوری کنید. قطعات را مونتاژ کنید اما لامپ‌ها را نصب نکنید. نصب لامپ‌ها در مرحله آخر صورت می‌گیرد. در مرحله بعد باید لوستر قدیمی را بردارید. البته لازم است قبل از جداکردن لوستر قدیمی، به محل کابل‌ها توجه کنید. در صورت لزوم از آنها عکس بگیرید. این کار باعث می‌شود هنگام اتصال برق به لوستر جدید خود، اشتباهی مرتکب نشوید.

 

پس از برداشتن لوستر قدیمی باید لوستر جدید را قرار دهید. امروزه بیشتر لوسترها دارای سوراخ آویز هستند. توسط این سوراخ، وزن لوستر توسط پیچ قلاب روی سقف حمل می‌شود. در مرحله نهایی باید لامپ‌ها را تعویض کنید. فیوز را باز کنید و چراغ‌ها را با یک کلید روشن کنید. سپس می‌توانید بررسی کنید که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر؟

1.قطع کردن فیوز

پیش از اینکه اقدامی صورت دهید، حتما جعبه فیوز منزل را بررسی نمائید. اتصال برق را قطع نموده و اطمینان حاصل کنید که جریان برق اصلی به طور کامل قطع است. چرا که نصب و کابل‌کشی لوستر با استفاده از برق انجام می‌پذیرد و رعایت نکات ایمنی پیش از چنین عملیاتی ضروری بوده و حتی برای حصول اطمینان بیشتر می‌بایست جریان برق را توسط فازمتر مورد بررسی قرار داد. پس از اطمینان از قطعی برق، چنانچه از گذشته لوستری بر روی سقف قرار داشته، آن را جدا کنید.

2.اندازه‌گیری زنجیر لوستر

نصب لوستر سقفی فرآیند چندان دشواری نبوده و با اندکی تمرکز و صبر می‌توان به آسانی آن را نصب نمود. اما پیش از نصب لوستر به صقف می‌بایست طول زنجیر آن را اندازه‌گیری نموده تا چنانچه ارتفاع لوستر نسبت به فضای مورد نظر زیاد باشد، تعداد کمی از حلقه‌های زنجیر را کم کنید. به منظور کم کردن حلقه‌ها نیز تنها کافی است با استفاده از یک انبردست حلقه‌ها را اندکی تاب داده تا به سهولت از لوستر جدا شوند.

3.آویزان نمودن لوستر از قلاب سقف

پس از اندازه‌گیری زنجیر، به آویزان کردن لوستر خواهیم پرداخت. لوستر را می‌بایست به قلاب بر روی سقف آویزان نمود. حال چنانچه قلاب از گذشته بر روی سقف تعبیه نشده باشد، می‌توان به وسیله‌ دریل یک قلاب را بر روی سقف رول‌پلاک کرد. لازم به ذکر است که در زمان کار با دریل اطمینان حاصل کنید که به اشتباه مسیر سیم‌کشی برق سوراخ نشود.

آویزان نمودن لوستر از قلاب سقف

4.سیم کشی لوستر

سیم کشی لوستر مرحله بعدی است که به دقت بسیار بالایی نیاز دارد. ضمن اینکه شیوه سیم‌ کشی لوستر و نقشه سیم کشی دو نوع لوستر دو پل یا یک پل یا یکدیگر دارای تفاوت‌های جزئی هستند.

  1. شیوه نصب و سیم کشی لوستر دو پل:

چنانچه کلیدهای لوستر دو پل باشند، به یک ترمینال سه تایی برای نصب لوستر نیاز است. سه سیم برق بر روی سقف قرار دارند که دو سیم فاز و یک سیم باقی مانده نول است. سیم‌های فاز، قرمز رنگ بوده و حامل برق هستند. در اینجا می‌بایست هر سیم فاز سقف را به سیم‌های فاز لوستر و سیم نول را نیز به سیم نول سقف اتصال داد. نحوه نصب لوستر سه شاخه یا لوستر همراه با شاخه‌های بیشتر نیز به همین صورت انجام می‌پذیرد.

  1. نصب و سیم کشی لوستر یک پل:

نصب لوسترهایی که دارای کلید یک پل هستند بسیار ساده‌تر است. به یک ترمینال دوتایی برای نصب این نوع لوستر نیاز است. بدیهی است که بر روی سقف دو سیم قرار دارد که یک سیم فاز بوده و سیم دیگری که به رنگ آبی و فاقد برق است، سیم نول می‌باشد. به منظور سیم کشی لوستر تنها کافی است سیم نول سقف به سیم نول لوستر و سیم فاز سقف به سیم فاز لوستر اتصال داده شوند.

زیباسازی محل اتصال

5.زیباسازی محل اتصال

در این وهله برای مشاهده نشدن اتصالات سیم‌ها و در پی آن زیباسازی ظاهری، می‌بایست زنبق لوستر را به طور کامل بالا کشیده تا سیم‌های اضافی در داخل آن پنهان شوند. سپس زنبق را از طریق پیچ یا یک قطعه پلاستیکی به سوی بالا ثابت نمائید. با این شرایط ظاهر و جلوه‌ زیبایی به لوستر بخشیده می‌شود.

6.نصب حباب، شید و لامپ‌ها

مراحل اصلی نصب لوستر تا به این مرحله تقریبا به پایان رسیده است. هم اکنون می‌بایست، در ابتدا لامپ‌ها را نصب نموده و سپس چنانچه لوستر دارای حباب یا شید است، بر روی آن قرار می‌دهیم.

 

  • وصل فیوز و تست روشنایی لوستر:

پس از اتمام کلیه مراحل ذکر شده به اتصال فیوز و آزمایش روشنایی لوستر می‌پردازیم. چنانچه کلیه مراحل به شکل صحیحی انجام شده باشند، با فشردن کلید، لامپ‌ها روشن خواهند شد. در غیر این شرایط می‌بایست مراحل سیم کشی لوستر مجدد تکرار شوند. لازم به بیان است که گاهی مواقع اشکال از سوختگی لامپ‌ها می‌باشد.در نتیجه اطمینان حاصل کنید که لامپ سالمی به کار گرفته‌اید.

نصب حباب، شید و لامپ‌ها

نکات مهم نصب لوستر سقفی

به صورت کلی پیشنهاد می‌شود، پیش از خرید لوستر، مکان مورد نظر برای نصب و علاوه بر این میزان نور لازم را مورد بررسی قرار دهید. سپس مدل لوستر را با توجه به اطلاعات به دست آمده، گزینش نمائید. هر محیطی به یک میزان نور مشخصی نیازمند است و تعداد شاخه‌های لوستر می‌بایست متناسب با شرایط محیط در نظر گرفته شود. اگر لوستری بزرگتر از میزان مطلوب خریداری گردد، نمی‌توان از تمام ظرفیت روشنایی آن بهره برد و می‌بایست برخی از لامپ‌های آن را برای همیشه خاموش نمائید. طبیعی است که در این شرایط هرگز به طور کامل زیبایی لوستر خریداری شده، مورد رضایت واقع نخواهد شد. به همین علت پیشنهاد می‌شود، لوسترهای با تعداد شاخه‌های کمتر برای اتاق‌های کوچک استفاده شوند.

 

توجه داشته باشید که سیم‌ها به چه شکلی متصل شده‌اند (مطلوب است که شیوه اتصال را یادداشت نمائید). معمولاً دو یا چند سیم لوستر در اتصال با جریان برق هستند که اغلب نیز با یک رنگ منحصر به فرد و یا با نشانه‌ها و حروف برجسته شده‌اند. چنانچه دسترسی به راهنمای سیم‌کشی ساختمان وجود داشته باشد، می‌توان به شکل آسان‌تری نصب را انجام داد. بعد از شناسایی سیم‌ها نموداری از سیم‌های در حال اتصال رسم نمائید. چنانچه سیم‌ها به آسانی از یکدیگر قابل تمایز نبودند، از طریق نوار چسب‌های رنگی برق می‌توان برای آن‌ها علامت‌هایی تعیین کرد.

 

محل نصب لوستر

چنانچه مکان مورد نظر برای نصب لوستر در حدواسط تیرچه سقف است، بریس فن را به کار ببرید. یک نوار بند به منظور تحمل وزن بیشتری از وزن لوستر انتخاب کنید. چنانچه مکان نصب لوستر زیر تیرچه سقف باشد، یک جعبه کلوچه‌ای مانند را مورد استفاده قرار دهید. جنس جعبه‌های اتصال سنگین از فلز بوده و گاهی مواقع به نام «جعبه‌های نان کلوچه‌ای» نیز شناخته می‌شوند به منظور نصب لوستر در سقف کاذب نیز می‌بایست در ابتدا وزن را مورد توجه قرار داد، چرا که شیوه نصب آن به این موارد بستگی دارد:

✔️لوسترهای تا 3 کیلوگرم تنها با رول‌پلاک‌های پروانه قادر به نصب هستند.

✔️لوسترهایی که وزن آن‌ها تا 7 کیلوگرم هستند، از طریق روش میله گرد نصب می‌شوند.

✔️لوسترهایی با وزن فراتر از 7 کیلوگرم تنها توسط قلاب لنگر نصب می‌شوند.

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

توجه: عکس مقالات سایت صرفا جهت ایده هستند.

برای دیدن محصولات موجود در فروشگاه وارد کانال تلگرامی و یا وارد دسته بنده های سایت شوید.